Totaal aantal pageviews

maandag 14 november 2016

Van der Slachtmug

Meneer Lam op lijn  één,’  zegt mijn secretaresse Machteld terwijl ik net volop aan het nietsdoen ben achter mijn bureau. Tot overmaat van ramp wandelt mijn compagnon, Fröhlich,  ook nog binnen en gaat aan de andere kant van mijn bureau zitten.
Ik neem op.
‘Lam hier.’
‘Dag Lam hier.’
‘Komiek,’mompelt hij. 'Ik  heb een opdracht voor je. Het onderzoeken van de antecedenten van Aannemer van der Slachtmug. Ik ga over een half uur een mega contract met hem sluiten.’
‘Fijn, Lam hier.  Goed om te weten. Dag Lam hier,’  en ik verbreek de verbinding. Had ik al gezegd dat ik die man tot  op het bot verafschuw? En dat ik hem ,hoewel onze belangrijkste cliënt, liever kwijt dan rijk ben?

Ik kijk naar Fröhlich. ‘Dat was  lam.’
‘Ja, dat had ik al begrepen toen Machteld zei dat Lam op lijn één zat. En dat werd nog eens bevestigd door het feit dat je tijdens het gesprek drie keer ‘Lam’  hebt gezegd. Zulke dingen voel ik haarfijn aan. Daar ben ik goed in.’
‘Hij wil dat ik onderzoek doe naar de cijfers van  Aannemer van der Slachtmug, Fröhlich.’
'En dat vind ik prettig om te weten, omdat?’
‘Jezus Fröhlich, effe wat minder bijdehand, ik vertel je het gewoon.’
‘En dat brengt ons op een interessante vraag, van Gellekom,’
‘Welke vraag?’
‘Of je dat onderzoek gaat doen.’
‘Dat onderzoek naar van der Slachtmug?’
‘Nee, dat onderzoek naar de recente troepenbewegingen in Irak. Komop van Gellekom, wat zit je toch slap te zeveren, man.’
‘Waarom zou ik dat onderzoek niet doen?’

Fröhlich steekt een sigaartje op.’Ik was gister bij de bakker. Vijftien klanten voor me. Maar dat is het waard. Geen enkele andere bakkers assistente weet mijn charme meer op juiste waarde te schatten dan de assistente van deze bakker. Soms is het moeilijk om zo’n groot charmeur te zijn als ik.’
‘Ja, Fröhlich, maar gelukkig lijd je in stilte.’
‘Hoe dan ook, voor mij stond van der Slachtmug. Toen hij aan de beurt was bestelde hij twee ventielen en een binnenband. Vegetarisch graag want ik ben sinds kort vegetarisch gereformeerd,  zei hij. En wij zingen altijd palmen voor het eten.
Zo, zei de bakker assistente toen. Palmen zingen. Wat zijn dat eigenlijk, palmen?

Kortom, van der Slachtmug werd een kwartier later afgevoerd met een ambulance. Snap je waar ik heen wil?’
Dat snap ik en dus bel ik  Lam. Dit moet hij weten. Voor hij dat contract gaat tekenen.
‘Heer Lam, van Gellekom hier. Ik h...’
‘Fijn om te weten van Gellekom hier. Dag van Gellekom hier,’ en hij verbreekt de verbinding.
Fröhlich blaast wat rook uit. ’Je moet toegeven dat hij geestig is ,die Lam.’
Daarna tikt hij wat as op mijn bureau en loopt de deur uit.
Hij heeft maar één schoen aan.
Ik hoor hem aan Machteld vragen waarom zij nog twee schoenen draagt terwijl de mode er slechts één voorschrijft.
Machteld begint , niet onverdienstelijk , te schreeuwen: ‘Stelletje krankzinnige idioten! Ik neem op staande voet ontslag!’

De dag is begonnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten