Totaal aantal pageviews

maandag 21 november 2016

tax free

Heb voor een week een huisje van Landal Greenpark. geboekt. Om even tot rust te komen. Ergens op de Veluwe. 
Het is nu zaterdagochtend en ik schrik ergens van wakker. Mijn horloge wijst halfzeven aan. Dat is midden in de nacht. Zullen wel een paar eekhoorns zijn want die lopen je hier voortdurend voor de voeten.En als het geen eekhoorns zijn, stormt er wel plotseling een kudde wilde zwijnen via de voordeur je Landalhut binnen.Als je mazzel hebt staat je achterdeur open anders heb je echt een probleem. Landal presenteert dat als extra geste voor haar clientèle. Je hoeft er niet eens extra voor te betalen. Behalve als er, wat God moge verhoeden, wat huisraad door de schoorsteen de hut uitvliegt. 

Waar ik van wakker schrok is het gebons op de deur van het huisje naast de mijne. 
Behalve gebonk hoor ik het bronstige getetter van een gorilla. Zal toch niet waar zijn? Jazeker, collega Fröhlich is gearriveerd en de hechte Landal Greenparkfamilie zal het weten. Even later stormt hij mijn bungalow binnen. 
'Dacht dat ik huisje 524 had. Vergeten dat het 523 was. Die mevrouw van hiernaast keek een beetje chagrijnig,',  hijgt  Fröhlich. 
' Ze keek verdomd kwaad vanwege mijn aanhoudende gebons op de deur. Daarom stelde ik mij maar voor als een Jehova getuige. Gaat er wel in, op de Veluwe, dacht ik. Niet dus. Ze begon meteen met eikels te gooien.' 

'Kom even tot the point, Fröhlich, waarom stoor jij mij hier midden in de nacht terwijl ik geniet van een wel verdiende vakantie? '
'Omdat jij vlak bij het Dolfinarium in Harderwijk zit. En ik kreeg gister een telefoontje van de directeur van een mega groot bedrijft , ene meneer van der Taxx, die over wil stappen naar ons accountantskantoor. Hij wil afspreken in het Dolfinarium. Hoor jij ook bij te zijn als mede vennoot.
En Dolfijnen zijn leuke beestjes.  Een kaartje kost "maar" een euro of dertig.'
'Daar kan een gemiddeld bijstandsgezin een maand van rondkomen,'Fröhlich!'
'Daarom reken ik nog steeds in guldens, van Gellekom. Valt het weer mee als je terugrekent in euro's. '
Tegen dergelijk logica ga ik niet in

We moeten een soort koepelgebouw binnen waarin een groot zwembad. Daaromheen tribunes. Zit helemaal vol. Je kunt wel zien hoe slecht het gaat in ons land.  Fröhlich zit naast een kerel met een stropdas om en een colbertje met een vestje. Ik moet me wel heel sterk vergissen als die niet bezig is met een gedwongen motivatiecursus van zijn baas. Teambuilding in het dolfinarium. Er is voor minder gestaakt. 

De man vraagt aan Fröhlich of hij dolfijnen ook van die spirituele dieren vindt. 
Fröhlich kijkt hem ongewoon lang aan  'Tja,', zegt hij dan. 'Persoonlijk zie ik een vis liever op mijn bord. Het liefst gefileerd. Had ik eigenlijk beter kunnen doen van die 30 euro die ik nu betaald heb.'.
De man kijkt hem geschokt aan. 'Dat zijn dolfijnen meneer!,' zegt hij hakkelend van boosheid. 'Dat zijn geen vissen, dat zijn zoogdieren.'
'Koeien zijn ook zoogdieren, ja!,' dramt Fröhlich met zijn gebruikelijke logica door. 'Die belanden ook uiteindelijk op mijn bord. Of zie jij wel eens een spirituele koe in een kerk zitten? Zou kunnen hoor. We zitten hier wel op de Veluwe. Daar kun je alles verwachten.'

Gelukkig begint de “show”. Zal best indrukwekkend zijn maar ik zie die dolfijnen toch liever vrij in de oceaan zwemmen. Ik vraag aan Fröhlich waar hij heeft afgesproken met heer Van der Taxx '
De man naast Fröhlich draait zijn hoofd naar ons toe:'zijn jullie soms van dat accountantskantoor??  Grote grutten, met mensen zoals jullie ga ik echt geen zaken doen!' En na die woorden gaat hij op zoek naar een andere plek. 
Ik kijk Fröhlich lang aan. Heel erg lang.'Ik hoef  het omzetverlies toch niet in cijfers uit te drukken he, Fröhlich?'
Fröhlich zwijgt even. Staart naar een opspringende dolfijn. De druppels sproeien in het rond.
Dan zegt hij zuchtend; 'Tja van Gellekom, we kunnen hier duidelijk spreken over een gevalletjes Taxx Free..'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten