Totaal aantal pageviews

woensdag 16 november 2016

Betekenis voor de wereld

Voorzichtig leg ik mijn nieuwe cd op mijn bureau op ons accountantskantoor. Collega Fröhlich pakt hem belangstellend op:’ Leonard Cohen? Ken ik die snuiter?’
‘Snuiter??, iets meer respect, Fröhlich. We hebben het hier over een van de grootste artiesten van de afgelopen eeuw. Hij is onlangs overleden. Maakte schitterden songs. Heeft veel betekend voor de wereld.’
‘O-k-éééé,’ zegt Fröhlich met een overdreven lang vasthouden van de laatste klinker.
‘Veel betekend dus? Even om het op een rijtje te krijgen, van Gellekom. Als , ik noem maar een wereldartiest die vreselijk veel betekent voor de mensheid, Frans Bauer onverhoopt mocht overlijden, dan koop jij meteen zijn monsterhit “heb je even voor mij”. Moet ik het zo zien?’
Hij pakt de cd weer op en kijkt naar de foto van Cohen. ‘Raar hoedje, heeft hij op,’ zegt hij peinzend. ‘Ik zal je iets vertellen, van Gellekom.’
‘Ogenblik, Fröhlich, voor je begint met je doorgaans uren durende monologen over niets, zal ik even voor een week proviand inslaan.’
Fröhlich gaat gewoon door: ‘Laten we het hebben over betekenis voor de wereld, van Gellekom. Schuin tegenover mij, en dan rechtsaf de brug over en dan nog een kwartier lopen, woonde een oom van mij. Hij was loodgieter. Had ook zo’n hoedje op als Cohen. Hij verdiende dertigduizend euro per jaar. Als hij mazzel had. Deze oom heeft pas echt betekenis voor de wereld want als mijn riool lekte, maakte hij dat. Maakte hij het niet, dan had ik een probleem. En dat gold voor al zijn klanten. Als Cohen,daarentegen, niet zingt of een cd uitbrengt, komt niemand daardoor in de problemen. Dus…vertel mij maar wie er nou meer betekent voor de wereld.
‘Eh…’
‘Snap je wel van Gellekom. Die oom is vorig jaar overleden. Maar denk jij dat er ook maar iemand op het idee kwam om kopieën van al zijn bekendste gereedschappen aan te schaffen? Met een foto van hem en zijn hoedje erop?’
‘En trouwens, van Gellekom, over Bauer gesproken, die is inderdaad zeer belangrijk voor de mensheid.’
‘Hoezo’, vraag ik wantrouwend .
‘Omdat Frans Bauer een van de drie wereld artiesten is die NIET het nummer Hallelujah gecoverd heeft.
Ik zet de cd in de speler en luister naar het eerste nummer:” You want it darker” en overdenk de
welbespraaktheid en gevatheid van Fröhlich.
Je accepteert het. Wat moet je anders..

1 opmerking:

  1. Die eh ... hoe heet ie ook alweer ...: collega Fröhwein zou je maar wat graag kielhalen zeg. Knap met de taal omgegaan van Gellekom, om in één alinea 'betekend' met een d en een t te schrijven. Leuke moment opname dit schrijfsel.

    BeantwoordenVerwijderen