Totaal aantal pageviews

maandag 14 november 2016

Nieren proeven



In het café naast mijn huis zit een vent met een petje te gokken op een gokkast die de cafébaas daar meende te moeten neerzetten. Management by gokking around, noemt hij het. Verderop aan een tafeltje zitten een man en een vrouw. Naast hun tafeltje ligt een hond of liever gezegd een kruising tussen een hond en een middelgrote ijsbeer. De man blèrt in een mobieltje. Hij heeft het over afspraken niet nakomen en ‘ik spreek je vanavond nog wel’. Hij zit er onderuitgezakt bij. Zoals een bankdirecteur die blij is met de kwartaalcijfers maar de vreugde vergald ziet door een acute darmverstopping. De vrouw kijkt vol bewondering naar haar vriend en achter mij klettert voor de zoveelste keer een zak euro’s uit de gokkast. 

Mijn collega Fröhlich komt binnen en vraagt waarom ik zo chagrijnig kijk. Ik kijk hem alleen maar aan. Hij kijkt om zich heen en begrijpt het. 'Het wordt tijd dat wij een ander café gaan opzoeken,' zegt hij. 
De cafébaas komt net de keuken uit, hoort Fröhlich 's woorden en vraagt wat er aan zijn café mankeert.
'Die gokkast,', zeg ik. 'Daar krijg ik uitslag van. En van kereltjes met van die honkbalpetjes op die er achter zitten.'
De cafébaas denkt na. Dat doet hij zelden. Dit is de tweede keer. De laatste keer dat hij nadacht was vijf jaar geleden, over de vraag of hij al dan niet zijn dertig jaar oude koffiezetapparaat moest vervangen. 

Dan loopt hij naar de gokkast, trekt de stekker eruit en stuurt de verbijsterde jongen met petje de deur uit: 'Ga buiten maar hinkelen of knikkeren,', zegt hij ter verduidelijking. Eindelijk rust. Niet lang. De man van de vrouw aan het tafeltje komt naar ons toe. Jeweet wel; die semi bankdirecteur met verstopping. Hij draagt een spijkerjasje . Daaronder een broek die vroeger alleen door daklozen werd gedragen. Hij stelt zich voor als Joop. Hij is van de PvdA. Hij vraagt waarop wij gaan stemmen in maart a.s. 
'Tja, nu u het vraagt,', zegt Fröhlich. 'Ik heb gisteren toevallig nog via de e-mail een steunbetuiging aan Geert Wilders van Groen Links gestuurd. Overigens nog geen antwoord van hem gehad. Heeft het zeker te druk. Maar ja, wat wil je… Als je iemand als Fleur Agema als tweede op je lijst hebt staan, heb je wel wat anders te doen dan de steunbetuiging van ene Fröhlich te beantwoorden. Dan zit je liever met Fleur je groenlinkse snikkel aan een diepte analyse te onderwerpen. En gelijk heeft hij.' 

Joop haalt zijn neus op. 'Behalve dat het een abjecte opmerking is, is het ook nog eens pertinent onjuist. Wilders is van de PVV en niet van Groen Links.'
Daarna begint hij over polarisatie en demonisering. En als klap op de vuurpijl zegt hij dat de partijleiders elkaars nieren moeten proeven. 
'Elkaars nieren proeven???  Dat heb ik dat opgebaarde stuk ellende van het C&A, die Buma Stemra,  ook eens horen zeggen,' roept Fröhlich.
Het is CDA, Fröhlich,'corrigeer ik mijn collega. En het is Buma. Met van Haersma ervoor.  Of erachter. Dat kan ook zomaar.'

Fröhlich negeert mijn correctie zoals het hoort en wendt zich tot Joop. 'Nieren proeven?, zei je?, weet je wat jij kan proeven, halve gare? '
Ik krijg genoeg van dar gezeur en stop de stekker weer in de gokkast en het ding begint spontaan te rammelen. Dertig euro’s!! Ik loop naar buiten en geef ze aan het jochie met het petje die buiten een sjaggie staat te rollen. Hij staat te kijken naar een grote poster die daar al een jaar of veertien hangt.. ‘Pim for ever’ stond erop. Iemand veranderde dat in Pim for effe. 

De cafébaas ziet het hoofdschuddend aan. Als ik weer naar binnen loop,  begint Joop weer te zeuren over politiek en nieren proeven.. De cafébaas komt nu uit de keuken en houdt een schaaltje, met iets grijs-achtigs erin,  onder Joop's neus. 'Moet je proeven,'  zegt hij. 'Deze ratten ving ik vanmorgen. Haal zo de niertjes eruit. Kun je ze proeven. Is echt een tractatie bij de PvdA, heb ik mij laten vertellen.'

Joop begint te beven, te stotteren en rent naar buiten. Onder de poster van Pim kotst hij al zijn abjecte ideeën eruit .
Gek toch?,'zegt Fröhlich tegen de cafébaas.  Ik bedoel, als die politieke hufters al elkaars nieren gaan vreten dan mogen de nieren van een rat toch ook wel? Altijd al geweten dat in de politiek niets anders dan aasgieren zitten. '
Ik bestel nog een karnemelk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten