Totaal aantal pageviews

maandag 30 mei 2016

Alleen schriftelijk..


Mijn overbuurvrouw komt langs. Gré Witje heet ze.  Als ik haar kort moet omschrijven zou ik zeggen dat ze een lelieblanke huid heeft, ravenzwart haar en vroeger een hele nare stiefmoeder.
Gré is in het dagelijks leven, afdelingshoofd van een psychiatrische inrichting.  Natuurlijk had Gré het ook via cursussen tot afdelingshoofd kunnen schoppen, maar,  ik citeer haar even: ’langs het pad der copulatie is de weg een stuk korter, van Gellekom.’

Heerlijk toch, die spontane eerlijkheid?  Het gekke is, dat het Gré ontbreekt aan iedere vorm van elegantie maar toch lukte het haar vroeger,  iedere avond, zonder noemenswaardige inspanning haar bed te vullen. En dat maakt haar carrièreverloop nòg indrukwekkender.
‘Ik wil je advies,’ zegt ze een sigaartje opstekend.  ‘Luister, Wiebe,  mijn man,  heeft verdomme alweer een computer gekocht.’
‘Dan zou ik zijn zakgeld inhouden, Gré.  Of drie dagen geen seks.  Lijkt je dat wat?’
Ze kijkt mij hoofdschuddend aan: ‘Zou een goede oplossing zijn, van Gellekom,  ware het niet dat hij geen zakgeld krijgt en wij maar één keer in de twee weken seks bedrijven. Daar straf je hem dus niet mee.’
‘Je zei,  alwèèr, Gré.  Koopt hij zo vaak een computer dan?’
‘Ja,  elke drie maanden!  Niet dat hij ooit iets doet op die computer maar hij vindt de geur van de doos zo betoverend.’
‘Tja, Gré,   maar wie gaat er nou ook trouwen met een patiënt van een psychiatrische inrichting.’
‘Voormalig patiënt,  ja!  Hij is al een jaar aan het revalideren. Wil jij even met hem gaan praten, van Gellekom?  Naar jou wil hij nog wel eens luisteren.’

Een uur later bel ik Wiebe en leg hem het probleem voor waar zijn vrouw mee worstelt en ik leg hem uit dat,  behalve dozen van een computer, óók vrouwen wel eens aandacht nodig hebben
Wiebe begrijpt het helemaal: ’Ik zal ons gesprek via de email bevestigen, van Gellekom,’  zegt hij waarna hij ophangt.  Zo’n man is Wiebe gewoon. Kort en zakelijk houden en vooral niet kwaad worden.
Drie minuten later plingt mijn computer. Een bericht van Wiebe.
Alle schuttingwoorden staan erin inclusief  lul, en darmtoerist. De enige niet-schuttingwoorden bestaan uit de composities: ”verachte van Gellekom”  en “met de meeste laagachting.”

Beleefd bevestig ik zijn email en deel hem mee gelukkig te zijn dat hij ons gesprek zo gewaardeerd heeft..
Wiebe heeft al vanaf zijn jonge jaren last van het Syndroom van Gilles de la Tourette.
Maar gelukkig alleen schriftelijk….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten