Totaal aantal pageviews

zondag 26 juni 2016

Uitvindingen en dergelijke


Zit ik net mijn horrorscoop voor 2016 te lezen, komt mijn collega Fröhlich binnen.
‘Aan aan het werk, van Gellekom? Dat zou de eerste keer zijn dit jaar.'
‘Niet zo brutaal, jochie, ik ben met mijn horoscoop bezig. Daar geloof ik in.’
Dan wordt er aangebeld en Fröhlich laat een man van een jaar of vijftig binnen. Normaal postuur, fout jasje, nog foutere das en de meest foute schoenen die er in omloop zijn.

Voor de rest lijkt hij mij op het eerste gezicht een sociale vent. Zo’n vent die in de kroeg met zijn vrienden gaat plassen, of hij moet of niet, en zegt: 'Het kost me niets en het doet die lui een plezier.‘
‘Van der Steekje is mijn naam,' stelt hij zich voor. ‘Ik  ben uitvinder en heb een paar nieuwe uitvindingen gedaan. Ik wil iets weten over octrooirechten en de boekhoudkundige gevolgen.’
‘Mooi,’ zeg ik. ’ Wat voor uitvindingen zijn dat als ik vragen mag?’
‘Tja,’ zegt hij. ‘Maar mondje dicht hè? Ik heb bijvoorbeeld een waterdicht theezakje uitgevonden. Wordt een revolutie in de theewereld.' Hij wipt met zijn wenkbrauwen op en neer terwijl hij mij afwachtend aankijkt.
‘Dat is geniaal meneer van der Steekje,’ reageer ik. 'Dat gaat miljarden opleveren. Nog meer van zulke leuke dingetjes in elkaar gefrutseld?’
‘Beetje meer respect van Gellekom. En ja, klapstuk van mijn oeuvre vormt toch wel mijn draadloze bumpeejumper. In deze tijd van internet en mobieltjes een onmisbaar gadget. En draagbaar hè!’

Ik kijk hem lang aan. En ik kijk Fröhlich aan. Fröhlich kijkt weg.
‘Eh..oké, dat was het?’
‘Absoluut niet. Zo heb ik onlangs een rolstoel met trappers uitgevonden. Prachtig in kanarieleer uitgevoerd en met inwendige trommelremmen. Daarnaast kan ik u nog melden dat ik in verregaande onderhandeling ben met de makers van de Arena. Jazeker, ik heb ze de tekeningen van een overdekte landingsbaan voorgelegd en ondervond niets anders dan lof.’
‘Goed, voor ik met u in zee ga wil ik uw sterrenbeeld weten meneer van der Steekje.'
‘O, moet dat? Nou ja, ik ben een Schorpioen.’
‘Mooi, even kijken. Schorpioen: “pas op voor vriendelijke collega's op school of op het werk. Ze zijn op jouw werk en aantekeningen uit. Laat oude koeien in de sloot zitten. Achter de schermen zijn vreemde krachten werkzaam. Een zwart gat beheerst je leven de komende tijd. Alles raakt kwijt, van je lenzen tot je sokophouders.. Mijd eventuele liften tussen 2 en 3 uur ’s middags en…mijd accountantskantoren. Daarnaast..…’

Van der Steekje staat met een rood hoofd op en rent de deur uit. Zijn Albert Heijn tasje met uitvindingen in zijn armen geklemd.
Fröhlich lacht zich een deuk .
‘Zal ik jouw horoscoop ook even voorlezen, Fröhlich?’
Hij stopt abrupt me lachen.
'Watte?’
‘Darmstoornissen houden je wekenlang aan de pleepot gekluisterd. Niets helpt. De sterren lachen in hun vuistje.”
Fröhlich verdwijnt .
Life is a miracle if everything goes well.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten