Totaal aantal pageviews

zaterdag 9 juli 2016

De kloten van een albino duinkonijn

Collega Fröhlich en ik hebben een redelijk succesvol zakelijk gesprek achter de rug en om even bij te komen gaan wij iets eten
Ik parkeer de auto voor een Franse tent die ‘Chez Maurice’  heet.  Fröhlich trekt een wenkbrauw op: 'Wilde je hier eten?  Die Fransen flikkeren overal saus overheen,  man.  Om te verhullen dat er vrijwel niks te eten op je bord ligt.’
‘Precies, Fröhlich .  Maar aan de andere kant,  ze serveren hier ook van die witte krieltjes.  Echt spierwit, weet je wel?   Waar jij zo gek van bent.  Persoonlijk denk ik dan;  die krieltjes liggen daar maar op je bord als de kloten van een albino duinkonijn waar alle smaak uit is gekookt maar oké,  Fröhlich is er gek op, dus pas ik mij wel aan.’

Wij lopen de Franse tent in.  Alles is geel binnen.  De wanden,  het plafond,  de vloer.  Zelfs het hoofd van de ober ziet er uit alsof hij in een emmer gele verf is gedoopt.
Ober vraagt ons wat wij willen drinken en Fröhlich bestelt twee cola on the rock.. Ober verstart.
Niet ten onrechte overigens.  Uiteindelijk weet hij eruit te persen: ‘Willen de monsieurs ook nog wat eten?’
‘Zeker,’  zegt Frohlich.  ‘Doe mij maar een  Big Mac.  En iets van de kiloknaller.’
Om een  Big Mac vragen in een Franse tent.  Dat durft alleen Fröhlich.
De ober verstart nog meer en staat nu te kijken alsof Jamie Oliver voor zijn neus een pastinaak staat te verkloten boven een emmer zeepsop.
Geschokt loopt hij naar de keuken.

Intussen kijk ik naar de tv die boven de bar hangt.  En ik zie beelden van hongerende kinderen in Afrika..
Daarna beelden van een terrorist die dood en verderf heeft gezaaid in een homoclub in  Amerika.
Fröhlich kijkt er ook naar.  ’Zitten wij her nog wel veilig?’  vraagt hij.
‘Hoezo,  Frohlich?’
‘Nou,  voor je het weet komt er een gek met een machinegeweer binnenstormen die uit naam van Lodewijk de veertiende, onder verwijzing naar Napoleon, en geïnspireerd door Nostradamus de derde,  de boel hier aan gort komt schieten. ‘
‘Tja, Fröhlich, gekken hou je altijd maar dan hebben we in ieder geval nog een bord kloten van een albino duinkonijn gegeten.’
Fröhlich  schudt zijn hoofd.
De ober komt eraan met twee borden.
Gele borden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten