Totaal aantal pageviews

woensdag 10 augustus 2016

Uit de dossiers van Accountantskantoor van Gellekom & Fröhlich (Wagenziek)


Collega Fröhlich komt mopperend ons kantoor binnen: ‘Als ik ergens een  hekel aan  heb is het aan winkelen.  Dat kun je bijna niet uitleggen.  Dat je dan een broek moet kopen .Een broek Godbetert! Dat je tijd moet vrijmaken om jezelf in zo’n lawaaiwinkel , in een pashokje,  in een stuk of tien broeken te hijsen die geen van allen passen.
In zo’n pashokje waar een gordijn voor zit dat altijd te kort is. Je weet dan dat andere kerels, die met twintig broeken over hun schouder staan te wachten tot er zo’n hokje vrijkomt,  jou je broek zien uittrekken om zich dan, al dan niet besmuikt ginnegappend,  te bescheuren over jouw onderbenen.

En terwijl je dan met broek acht bezig bent hoor je die andere mannen die staan te wachten, monologen houden waarin het woord auto negen keer voor komt.  Een goede tweede en derde  zijn de woorden, lekkere wijven en bier,  die ik zes keer hoor voorbijkomen.
Het zijn meestal dezelfde soort kerels die je niet kunt vermijden op , niet te vermijden verjaardagen.
Dan sta je noodgedwongen tussen dat zootje mee te lullen en net te doen of je verstand hebt van auto’s. Wat ik dus absoluut niet heb. Nergens heb ik zo weinig verstand van als van auto’s.
Sommige van die patsers hebben het over een ‘wagen’.   Zo van;  ik heb nu toch een  ‘wagen’ gezien.  Mannen die het over  ‘wagen’  hebben,  drinken hun bier altijd direct uit de fles. Let er maar eens op.

Nee serieus; niemand die zo goed direct bier uit een fles kan drinken, als een vent die, ‘wagen’ zegt als hij auto bedoelt.
Kortom, ik krijg in zo’n pashok dan altijd de neiging om al mijn tien te passen broeken op een hoop op de grond te smijten om er vervolgens langdurig en luidruchtig overheen te kotsen. En dan te hopen dat het goed stinkt. Daarna de gordijntjes van het pashokje weg te trekken en tegen die auto- en wagenpatsers te zeggen; sorry boys, ik ben een beetje ‘wagenziek’  geworden.
Ik onderbreek Fröhlich’s blaartrekkende monoloog en vraag hem of hij wel eens nadenkt over internet winkelen.Geen autogezeik.  Geen verhalen over lekkere wijven en in bier gedrenkte vreemdgaan fantasieën..De hemel gaat open.

Fröhlich kijkt of hij voor het eerst een stokstaart een rap hoort jodelen, maar hij gaat toch even surfen. Ik ga voor eventuele assistentie naast hem zitten Al surfend komt Fröhlich aan bij ene Neckermann. En ziet een fantastische broek. ’Zie je wel,’ zeg ik, ‘ binnen een minuut geregeld.’ Fröhlich klikt de broek aan en zoekt naar zijn maat en ziet dan een regel staan: klik hier en bereken uw maat.
Dat doet hij.
Zie hier het resultaat:

Lichaamslengte…….cm
Bovenomtrek……….cm
Taille-omtrek………..cm
Zijlengte’...................cm
Halsomtrek (?)  ……cm
Binnenbeenlengte….cm

Overbodig te zeggen dat Fröhlich, huilend het pand heft verlaten..wellicht om iets te ‘verrichten’  wat met wagenziekte te maken heeft..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten