Totaal aantal pageviews

donderdag 22 juni 2017

Al die willen te kaap’ren varen moeten mannen met baarden zijn…


Bij de bakker is het druk. Maar ook stil. Zoals in de wachtkamer van een tandarts om zes uur ‘s ochtends. Naast mij staat een man van een jaar of zeventig. Hij wipt van de ene voet op de andere.
Dat vind ik geestig. Nog geestiger vind ik het dat ik de neiging krijg om mee te wippen.

De andere klanten kijken afkeurend naar de wippende man. Ik begrijp dat niet. Niets leuker toch, dan een man die van zijn ene op de andere voet wipt?
Ik vermoed dat veel mensen bang worden als ze zoiets zien. Een man in een bakkerswinkel die van ene voet op de andere wipt. Ik zie het ze denken; het hoort niet. Het doorbreekt de gewone, bekende en veilige gang van zaken. Helemaal, als de man dan ook nog, zijn tong uit de linkerhoek van zijn mond laat hangen en daar redelijk bij kwijlt.
Mensen schuifelen dan de winkel uit. Sommige fluisterend van: ‘mij te druk hier, ik kom straks wel terug. .

Er komt nu een nieuwe klant de winkel binnen. Een man.Jaar of tweeëntwintig. Met een volle baard en een kale kop. Zo’n baard die nu “in”  is. Verder redelijk door getatoeëerd op nek en beide armen, waardoor hij op een te lang in de zon gelegen geschubd reptiel is gaan lijken.

De man naast mij, de wipper, kijkt mij aan en fluistert. ‘Kijk, zie je die baard?’
Ik knik.
“Mooi,’ gaat hij verder. ‘Waarom denk je dat die vent wèl een kale kop heeft maar toch een volle baard. Vreemd toch?’
‘Tja,’ zeg ik, ‘geen idee eigenlijk. Misschien heeft hij last van een bevroren kin.’
‘Bijna!, het komt omdat hij waarschijnlijk iets te verbergen heeft,’ legt hij uit. ‘Geen bevroren kin maar bijna zeker een weke kin.
Mannen met grote ego’s en weke kinnen, laten negen van de tien keer een baard staan. Dat wist je niet he?’
‘Nee,’ zeg ik. ‘Dat wist ik niet. ‘

De man met de baard draait zich ineens om en pakt de wippende man bij zijn kraag.’Weet jij waarom ouwe vieze zeikerdjes van rond de zeventig in winkels van de ene op de andere voet wippen??,’  roept hij voor iedereen duidelijk hoorbaar.
De oude man is van schrik gestopt met wippen en oogt tamelijk bleek nu. Grauw bijna.
‘Nee??,  weet je het niet,? ‘ roept baardmans hard.’ Dan zal ik het je vertellen: dat komt omdat ouwe zeikerds van rond de zeventig geen stijve meer kunnen krijgen. Daarom wippen ze van de ene voet op de anderen. Hebben ze toch nog een beetje het gevoel dat ze kunnen wippen.’
Dan kijkt hij mij aan.’Had jij ook nog wat, Lullekop. Ook al seksuele problemen?’
Na die woorden loopt hij de winkel uit.

Ik ook. Zonder brood. Wat moet je anders als iedereen het uitschatert in de winkel ’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten